technews

28.11.2005 - Aleš Gregor

Bambusové kolo (Červen 2004)

 

Překlad článku Brano Marese.

Tohle je můj druhý rám, který jsem si doma vyrobil. Tentokráte jsem použil bambusové tyče, do kterých jsem vlepil tenkostěné duralové trubky, spoje jsem obalil karbonovým vláknem.

 

foto/_0000004836.jpg

 

Viděl jsem hodně úžasných konstrukcí vyrobených z bambusu a docela se divím, proč takový lehký, pevný, tuhý a pružný materiál, není více využíván právě pro stavbu rámů kol. Co jsem dokončil výrobu svého karbonového rámu jsem přemýšlel právě o bambusu, jako o materiálu pro výrobu mého dalšího rámu. Později jsem našel článek, ve kterém Craig David popisuje rám z bambusu, který si postavil před pár lety. Od té doby jsem byl pevně odhodlán rám z bambusu taky postavit.

 

foto/_0000004837.jpg

 

Nejobtížnější bylo sehnat vhodné bambusové trubky. Zabralo mi to mnohem více času, než samotná stavba rámu. Navštívil jsem několik obchodníků a vybíral vhodné trubky z opravdu velkého množství bambusu. Nakonec jsem našel přesně takové, jaké jsem potřeboval, ale upřímně řečeno, až budu příště zase stavět kolo z bambusu, tak si ten bambus radši sám vypěstuji, nebo si pro něj zaletím do Asie. Trubky pro rámový trojúhelník jsou z nějaké čínské odrůdy. Nebyl jsem moc spokojený s kvalitou povrchu bambusu, který byl značně poškrábán (možná byl z nějakého spadlého lešení) a byli tam i dirky od červů a co kdyby mi potom sežrali celý rám? Trubky pro zadní stavbu jsou nějaká Malajská odrůda. Sehnal jsem i nějaké Malajské trubky se silnou stěnou na sedlovku. Během zkušebních testů bambusových trubek, jsem zjistil, že pokud je naplním polyuretanovou pěnou (přidá jen pár gramů navíc) tak se zvýší pevnost hlavně u sedlovky a u tyčí pro stavbu zadní stavby, které jsou nejvíce namáhanými částmi tohoto kola.

 

foto/_0000004838.jpg

 

Výroba samotného rámu byla docela rychlá. Pro výrobu uhlíkových mufen jsem použil kopyta, která jsem měl hotová z předchozí stavby karbonového rámu. Do bambusu jsem vlepil tenkostěné duralové trubky epoxidovou pryskyřicí, proces laminace uhlíkové tkaniny byl prakticky totožný jako při výrobě mého karbonového rámu. Duralové patky pro vedení bovdenu a kolíky pro montáž brzd byli vyřezány vodním paprskem a do karbonových patek našroubovány pomocí malých šroubů. Celý povrch byl nakonec pokryt vrstvou jasného epoxidového laku.

 

foto/_0000004843.jpg

 

Celková hmotnost rámu je 1860 g (4.1 lbs) je to trochu těžší, ale čekal jsem to. Udělal jsem taky sedlo, které jsem pomocí zámku napevno připevnil k bambusové trubce (sedlovka s možností nastavení výšky).

 

Na tomto obrázku je vidět bambusový rám společně s karbonovým sedlem a sedlovkou.

 

foto/_0000004839.jpg

 

Zde vidíte již hotové osazené bambusové kolo - celková hmotnost činí 10.7 kg (23.6 lbs)

 

foto/_0000004841.jpg

 

Překlad článku je zobrazen na základě souhlasu autora tohoto kousku - Bratislavského designera Brano Marese.

 

Článek v původním znění zde

 

Home page stránek autora BME, na kterých najdete další velmi povedené designerské kousky pro cyklisty jako např. Průhledný náboj, návod na výrobu vlastního karbonového rámu atd...

 

 

Další zajímavé odkazy týkající se bambusových kol:

 

foto/_0000004840.jpg
foto/_0000004835.jpg
foto/_0000004842.jpg


 
images/palec_nahoru.gif12345images/palec_dolu.gif
images/ga_level.png 2.09   images/ga_count.png 2326

Bambusovej bike

TitulekAutorDatum







© Bikebase.cz 2007 – Bikebase systém pro prezentaci závodníků a vyhodnocování výsledků s okamžitým zveřejněním na internetu. Právě nás tu je: 20
Autor projektu: Aleš Gregor, graphics: Michal Mach, coder: REDY TUGO images/rss.gif