technews

05.03.2008 - Jaroslav Novák

To je hliník nebo karbon? Co všechno máš na kole karbonovýho? Další značka XY nabízí na nový rok svůj karbonový rám…. Ocel, cože? Už snad i v tom hypermárketu maj všechny ty kola rámy z „hlíny“ ne? A co když to chce někdo jinak? Co když chce někdo šáhnout po něčem, co je tu již stovky let, je to osvědčené, osobité, žel bohu dle současných trendů tak trochu archaické, nefunkční a překonané? Patří opravdu „železo“ do starého železa? Nebo jak říká moje přítelkyně – ocel není mrtvá, je jen v komatu, ze kterého už se neprobere? Někteří lidé si myslí, že ne. Chtějí se odlišit, je to jen „póza“ nebo na tom železe opravdu něco je? Odpovědi na tyto otázky hledejte v následujícím článku a ve zpovědích lidí, kteří ocel jezdí a ví proč…

 

Ocel versus masa



Ocelové slitiny se od těch dávných v mnohém liší. Ocel je dnes, co se týče téměř jakýchkoliv strojních aplikací, nejrozšířenější slitina. To ovšem neznamená, že dle hesla „Samurajové taky nedělali meče z hliníku“ musíme logicky ocel hned vyhodnotit jako nejlepší materiál pro stavbu cyklistické ho rámu. Každá aplikace má určitý optimální materiál pro svoji výrobu. Ať už z ekonomického, či materiálového hlediska nebo z hlediska vlastností daného materiálu a požadovaných vlastností myšlené aplikace. Pokud toto vše vezmeme v úvahu, pak nám jako nejoptimálnější materiál na výrobu cyklistického rámu vyjde hliníková slitina. A pokud se rozhlédneme kolem sebe, jsme v této domněnce jen utvrzeni. I přesto, že získání čistého hliníku je několikrát energeticky náročnější než získání čistého železa, je tento materiál levnější, jeho svařování je technologicky zvládnuté, stejně tak i hromadná strojní výroba. Hliníkové slitiny mají menší měrnou hustotu, než slitiny ocelové, což nám umožní navrhovat rámy relativně lehké a tuhé. Co víc si závodník může přát?! Ale pánové a dámy, jaké procento z nás, jsou ti opravdoví závodníci? Kdo opravdu potřebuje tuhý a lehký rám, aby nějakou vzdálenost ujel o 6 vteřin rychleji a ve spurtu se soupeřem nepromeškal ani kalorii kroucením rámu? A kdo naopak potřebuje rám pohodlný a s dlouhou životností?
foto/_0000048930.jpg

 

Častý argument proti ocelovému rámu je jeho „měkkost“. S tím se nedá než souhlasit. (Pokud je tedy člověk natolik znalý, že je schopen tuhost různých rámu rozlišit) Trubky malých průměrů zkrátka žádný zázrak nestvoří. Ovšem tento neduh se dá eliminovat jak konstrukcí samotného rámu, tak nasazením moderních komponentů, jež v dnežní době tuhostí doslova oplývají. Za všechny jmenujme středové složení s externími ložisky. Pokud tedy toto negativum neuvažujeme, zjistíme, že pak už nám ta pružnost úzkých ocelových trubek působí jen radost. A to samozřejmě ve smyslu pohodlí jízdy. Schopnost tenkých trubek zadní stavby a hlavního rámového trojúhelníku pohlcovat vibrace je neoddiskutovatelná. Druhé negativum ocele je prý její vysoká měrná hustota-tedy hmotnost. Ruku na srdce. Národ trpí obezitou a my se bude trápit tím, že náš rám je o 300g těžší než kolegovo. V případě, že se chceme chlubit ciframi ano. V případě, že nám jde hlavně o požitek z jízdy nikoliv…

 

Doba karbonová touhu odlišit se víc než sytí



foto/_0000048926.jpg
Možná, že otevření hranic přispělo k zavrhnutí všeho, co tu do té doby bylo a věci tomu jen podobné jsou prostě označeny za špatné a nemoderní. Jen pak by bylo možné, že kdekoliv se objeví moderní ocelový rám vyrobený například technologií pájení do spojek, hned je spojen s "favoritem" a zavrhnut. Přitom tato technologie je navýsost elegantní, technologicky náročná a přinejmenším oku lahodící. V každém takovém rámu je znatelný otisk člověka, který ho vytvářel. A že to musí být člověk nadmíru zručný, a že pro takového člověka je výroba rámu přeci jen něco víc, než jen zdroj obživy, o tom nemůže být pochyb. Jenže trh chce něco jiného.
foto/_0000048925.jpg

Pana Rámaře střídá asijský dělník, rám také vyrobí svýma rukama, ovšem co že to peče z uhlíkových (v horším případě skelných) tkanin mu může být jedno. Rámy z takovéto továrny se rozletí po celém světě, každá firma, která si je objednala, si je oděje do svého hávu a bude ho před veřejností prezentovat jako „její“. Hm… Nebudu se tvářit, že se všechny hliníkové rámy na světě nevyrábí ve 3 továrnách, ale tohle už je opravdu silný šálek kávy. Výjimky samozřejmě existují, ale jak už to tak bývá, jen potvrzují pravidla.
foto/_0000048929.jpg

 

Ocel v Čechách



foto/_0000048924.jpg
Česká republika má ve výrobě rámů (nejen ocelových) nesporně velkou historii, kterou žel bohu značně přidusily dva nástroje - srp s kladivem. I přes to se tu naštěstí rámařinou živí nemalý počet lidí – namátkou: pan Bareš, pan Kovařík, Franta Mrázek, firma Benest, Bohumil Mrázek, firma RaceBike, otec a syn Záleský (alias Lucas), firma Duratec, firma Coowa a určitě mnozí další, přičemž první čtyři jmenovaní dělají rámy i z ocelových slitin (někteří výhradně). Bareš sídlící v Brandýse nad Labem se zabývá zakázkovou výrobou cyklistických rámů jak z hliníku tak oceli. V jeho nabídce můžeme najít i ocelové tandemy. Téměř plzeňský Kovařík je zas proslulý svými nádhernými silničkami, ale pokud někdo ví, co chce, dokáže vyrobit cokoliv, jak je vidět na příkladu 29“ MTB rámu. Portfolio firmy Benest a černošického Mrázka (žijící legendy) je dost podobné – celoodpružená kola na volnější styl jízdy převážně z kopce dolu. Mrázek navíc nabízí zákaznickou stavbu a je ochoten pracovat téměř na všem. A tomu že práce má opravdu dost, nasvědčuje i to, že nemá potřebu jakéhokoliv zviditelnění, či reklamy. Dobré jméno je zde největší reklamou.
foto/_0000048928.jpg

 


Ocel ve světě



foto/_0000048927.jpg
Zejména v USA a Británii, ale nejen tam, je tzv. garážových firem zabývajících se kusovou výrobou ocelových rámů jako hub po dešti. Těmto firmám vlily novou krev do žil dva celosvětově se rozvíjející fenomény: 29“ horská kola a singlespeedy, tedy kola s jedním převodem. Bikeři sedlající tyto stroje se prostě chtějí od ostatních odlišit a použití oceli pro jejich rám je tou nejlepší cestou, jak toho dosáhnout. Tento trend zaznamenali i velcí výrobci a tak pokud už v jejich nabídce nějaký ten ocelový kousek nalezneme, je to ne zřídkakdy 29“ verze s možností montáže jednoho převodu. Bohužel ocelové 26“ byste již v nabídkách těchto výrobců, stejně jako „V“ brzdy hledali marně. Jak už jsem psal výše, trh si žádá (nebo je přesvědčen, aby si žádal?) své.

 

Mít z čeho vařit



Výrobou ocelových trubek se na světě zabývají tisíce firem. Pokud se zaměříme na ty, které se specializují na výrobu komplexních rámových sad, pak už jich tolik není. Jedná se především o firmy Reynolds, Dedaciai True Temper a Columbus. Jejich nabídka je kvalitativně odstupňovaná a nabízí jak cenově dostupné produkty, tak i high-endové záležitosti pro náročné zákazníky. Jeden příklad za všechny: nejvyšší sada trubek Reynolds s pevností materiálu až 2000MPa (běžná konstrukční ocel kolem 600MPa). Z těchto sad právě často vaří oni „garážoví“ stavitelé. Naopak velcí výrobci zpravidla šahají po „neznačkových“ chrom-molybdenových ocelích prezentovaných prostě jako CrMo, či někde můžeme ještě narazit označení 4130, které zřejmě vyjadřuje procentuální zastoupení legujících prvků.

 

A co jako?



Můj závěr je takový, že pokud pominu tu setinu promile z toho obrovského
foto/_0000048923.jpg
balíku cyklistů, jež tvoří závodníci, můžu s klidným svědomím říci, že opravdu velké části uživatelů jízdního kola, by stejně jako kdysi byla jízda na ocelovém stroji velmi příjemným zážitkem o užitných vlastnostech nemluvě. Jenže! Ony se ty velké pestrobarevné trubky tak tuze dobře prodávají. Navíc cyklisti potřebují přesně tyto rámy, protože jsou o 37,58% tužší než ty předchozí a při tom o celých 125,369875g lehčí! Neuvěřitelné! Tomu snad nemůže odolat nikdo. Nechci pálit kostely, vykřikovat hesla a bouřit davy, chci jen dokázat, že kvalitní ocelový rám má v současné době stejné právo na život jako rám z jakéhokoliv jiného používaného materiálu. Takže VY cyklističtí giganti –
ocel do starého železa jednoduše nepatří

. Možná, že někdy nastane její renesance (já si to nemyslím) ale určitě nezmizí a už vůbec nebude vytlačena vašimi procenty a gramy!



 


Pozor, již příští týden: v druhém díle si představíme 4 terénní piloty, jejich ocelové stroje a pohled na věc. Určitě je na co se těšit! Hmotnosti pod 11kg, Thomson, Race Face, XTR, Mavic, Tune, Marin, Kona, Rocky Mountain....

Zůstaňte naladěni na vlnách BikeBase !

 

 



foto/thumb/0000048923.jpg
Poslední soliter v nabídce 26" oceláků
foto/thumb/0000048924.jpg
Překrásná práce-posuďte sami
foto/thumb/0000048925.jpg
Italská klasika
foto/thumb/0000048926.jpg
V USA tak uměj :)
foto/thumb/0000048927.jpg
Exklusivní materiálek
foto/thumb/0000048928.jpg
Mrázkovo klasika.
foto/thumb/0000048929.jpg
Kolik výrobců asi "adoptuje" tento černý kousek?
foto/thumb/0000048930.jpg
Hlavně ať je to zohýbané, tvarovaná, barevné a s pořádnými nápisy!
 
images/palec_nahoru.gif12345images/palec_dolu.gif
images/ga_level.png 3.2   images/ga_count.png 2844

Někdo to rád ocelové - díl I.

TitulekAutorDatum
pozde ale preceLukas Protiva03.10.2010 15:42:51
Jedině fullfull13.03.2008 20:34:21
images/line1.gifRe: Jedině fullMartin Bali-Jenčík14.03.2008 11:50:50
ocel - kontaktAnonym07.03.2008 21:29:32
images/line1.gifRe: ocel - kontaktJaroslav Novák08.03.2008 08:59:16
Ocelový rámSvíťa07.03.2008 11:19:44
images/line3.gifRe: Ocelový rámFoto?08.03.2008 08:57:25
images/line1.gifRe: Ocelový rámbuf Bob Damek07.03.2008 12:47:51
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Ocelový rámJaroslav Novák07.03.2008 13:23:11
SMUTEKPavel Brabec06.03.2008 20:13:04
images/line1.gifRe: SMUTEKVenca13.05.2009 22:59:56
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: SMUTEKAleš Gregor13.05.2009 23:41:29
Bob DamekPraskání rámů06.03.2008 08:30:29
images/line3.gifRe: Bob DamekJaroslav Novák06.03.2008 08:53:00
images/line1.gifRe: Bob DamekJaroslav Novák06.03.2008 08:46:52
Bravo paneAleš Gregor06.03.2008 08:29:23
Daniel J.excelent06.03.2008 06:45:13







© Bikebase.cz 2007 – Bikebase systém pro prezentaci závodníků a vyhodnocování výsledků s okamžitým zveřejněním na internetu. Právě nás tu je: 24
Autor projektu: Aleš Gregor, graphics: Michal Mach, coder: REDY TUGO images/rss.gif