recenze

30.05.2011 - Mirek Kronika

Na kole po vodě. Jsem blázen, když jsem přijal nabídku neznámých Novozélanďanů na vyzkoušení a rozšíření jejich vynálezu na druhé straně zeměkoule? Po půlroční korespondenci, vyjednávání cen a podmínek se rozjela výroba a za pár týdnů dorazil i do Čech první kousek. Seznamte se, jmenuje se Akwakat.

foto/_0000118220.jpg

 


Nehledejte za názvem nic složitého, jde o “vodní katamaran”. Když ho vidíte poprvé, je to jen o něco větší sportovní taška, kterou pohodlně přenesete nebo dokonce i popovezete na kole na zádech. U vody začne představení pro náhodné diváky.

foto/_0000118217.jpg
foto/_0000118221.jpg

 


Extroverti začnou nafouknutím dvou modrých třiapůlmetrových plováků. Díky tomu se během chvilky okolo nakupí dostatek zvědavců, kterým stále máte co vysvětlovat. Odmontujete kola, zbytek vašeho miláčka obrátíte na sedlo a řídítka. Během deseti minut z několika trubek a dalších pečlivě vyrobených a hlavně do detailu promyšlených součástek sestavíte rám Akwakatu a na zadní vidlici přimontujete jednoduchou převodovku. Jakmile připevníte lodní šroub na dlouhé hřídeli, je už všem jasné, že uvidí něco velmi neobvyklého. Celou operaci dokončíte připevněním plováků na rám a otočením toho všeho opět na kola. Vlastně na plováky. Akwakat je připravený. Snadno ho vezmete do rukou a přenesete k vodě.
Teď už vás čeká jen samá zábava.

 

foto/_0000118218.jpg
foto/_0000118228.jpg
foto/_0000118224.jpg

 

První pocity jsou nezvyklé. Sedíte na kole a ono se pod vámi pohupuje. Tento pocit možná znají cyklisté mezi hospodami. Vy jste ale střízliví a po několika šlápnutích do pedálů vám nepřijde houpání divné, právě naopak. Akwakat se řídí úplně stejně jako vaše kolo, kormidlo je totiž přimontováno k přední vidlici. Přímý převod na lodní šroub zabraňuje jakýmkoli ztrátám energie, takže se překvapivě lehkým šlapáním rozjedete a pak už záleží na vás, kam si s Akwakatem troufnete. Výrobcem udávaná rychlost až 12 km/h je asi maximum, které nejde vydržet moc dlouho. V poklidu lze za hodinu ujet 6-8 kilometrů, i to stačí na první seznámení s vodní cyklistikou. Hlavní je netradiční zážitek a možnost prozkoumání krajiny z úhlu, který se vám běžně nenabízí. Řeky v lesích, krásná jezera nebo tiché zátoky na přehradách jako cyklisté objíždíme, míjíme, někdy jsou pro nás dokonce překážkou. Nyní se naopak mohou stát výzvou, cílem výletu. A to jsme pořád cyklisté!

foto/_0000118222.jpg
foto/_0000118229.jpg

 


Na vodě nás nesestřelí náklaďák. Můžeme si užít romantiku bez velkých davů okolo. Můžeme vymýšlet svoje nová dobrodružství. Mimochodem, vynálezce Akwakatu na něm dokázal přejet více než dvacetikilometrovou mořskou úžinu mezi dvěma ostrovy Nového Zélandu. První český Akwakat nedávno uskutečnil skoro třicetikilometrový prvosjezd Labe mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Doposud vrcholným výkonem je účast jednoho estonského dobrodruha ve vodáckém závodu, kdy po řece ujel během jedenácti hodin 100 kilometrů.
Na druhou stranu už jsou první zájemci o krátké pohodové vyjížďky, třeba i kombinované s “normální” cyklistikou. Podobný zážitek jen tak nepořídíte.

foto/_0000118226.jpg
foto/_0000118225.jpg
foto/_0000118223.jpg

 


Pokud jde o čistě technické informace, tak konstrukce Akwakatu váží okolo 15 kilogramů (plus vaše vlastní kolo). Celá montáž trvá zhruba 15 minut a není třeba žádného speciálního nářadí ani součástek složitě montovaných na kolo.
Akwakat je použitelný prakticky pro každé horské kolo se standardním hardtailovým rámem. Toto omezení má jednoduchý důvod, na pevnou zadní vidlici je totiž třeba přidělat převodovku pro pohon lodního šroubu. Limitující pro přestavované kolo je dále už jen použití klasických MTB nábojů a rozvor kola (vzdálenost středů předního a zadního kola) mezi 106 a 113 cm.
Pokud máte k dispozici vodní hladinu s alespoň 35 cm hloubkou, můžete se pustit do jízdy. Díky tomu, že pod vodou je pouze kormidlo a lodní šroub, máte minimální odpor a jízda je příjemně svižná. Pokud se přiblížíte k mělčině, kormidlo se samo sklopí do vodorovné polohy a lodní šroub se pomocí důmyslného mechanismu zvedne. Přesto tento manévr je spíše nouzovým řešením při přistávání, samozřejmě hrozí poškození poměrně důležitých součástek.

foto/_0000118219.jpg
foto/_0000118227.jpg

 


Další dobrou zprávou je, že při jízdě po klidné hladině se nenamočíte ani vy, ani vaše kolo. Pokud si troufnete i do přiměřených vln, nemusíte se bát - Akwakat je velmi stabilní a případná odstřikující voda není pro vaše kolo horší než při jízdě v dešti.

 


Po zkušenostech je třeba znovu připomenout, že Akwakat je “stavebnice” - složený se vejde do větší tašky, kterou pohodlně naložíte do auta třeba cestou na dovolenou k vodě. Dodává se pouze vlastní “šlapadlová” část - kolo použijete vlastní.
A teď už zbývá použít jen svou fantazii a vymýšlet první výpravu, inspirace je na přiloženém videu...

 

Více informací na www.akwakat.cz nebo zde.

 

Foto: Tomáš Pečírka, Akwakat
Video: Akwakat

 

Akwakat mezi delfíny:


 
images/palec_nahoru.gif12345images/palec_dolu.gif
images/ga_level.png 2.71   images/ga_count.png 1860

Akwakat přijíždí - kolo na vodě!

TitulekAutorDatum
super!!!Vojtěch Marek02.06.2011 12:53:09
images/line1.gifRe: super!!!Aleš Gregor02.06.2011 22:16:51
peckaAleš Gregor02.06.2011 10:46:21
images/line1.gifRe: peckaLeoš Bogar02.06.2011 12:11:04
images/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: peckaMirek Kronika02.06.2011 15:17:21
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: peckaHonza Svoboda02.06.2011 14:01:30
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: peckaAleš02.06.2011 14:29:03
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: Re: Re: peckaMartin Bali-Jenčík02.06.2011 19:04:20
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line2.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Re: peckaAleš Gregor02.06.2011 22:12:11
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: peckaMirek Kronika02.06.2011 15:20:20







© Bikebase.cz 2007 – Bikebase systém pro prezentaci závodníků a vyhodnocování výsledků s okamžitým zveřejněním na internetu. Právě nás tu je: 35
Autor projektu: Aleš Gregor, graphics: Michal Mach, coder: REDY TUGO images/rss.gif