technews

26.05.2006 - Leoš Bogar

foto/_0000010021.jpg
Zdravím ctěné čtenáře tohoto média. Původně jsem chtěl pouze zareagovat v diskuzi ohledně volby dalšího abgrejdu kola, ale pak jsem si vzpoměl jak Aleš neustále hučí ať něco konečně napíšu. Takže se mu tímto budu snažit vyhovět. Mělo by se to týkat mého osobního pohledu na vývoj techniky v této branži. A sice můj osobní názor (podotýkám ještě jednou osobní) na téma celoodpružené kolo. Jezdím na kole více méně celý život, na horském od doby co do našich končin zavítalo. Prošel jsem si vývojem od turisty, přes fázi XC, silniční, maratonskou, po současnou orieťáckou. Na kole jsem najezdil celkem dost, troufám si říct že mi rovnováha nedělá problémy. Za tu dobu jsem postupným vývojem dospěl k názoru že celoodpružené kolo je pro mě naprostá hovadina. Prosím čtěte dál, a nesnažte se mě už utlouct argumenty o mém ignorantství. Pokusím se to vysvětlit. Beru kolo jako technicky naprosto geniální vynález. Diamantový tvar rámu, je to jednoduché a přitom dokonalé. Spojení trubek, návaznosti, výslednice přenosu sil, akce - reakce, nic zbytečného, fakt domyšleno až k dokonalosti. Výborně se to používá, funguje to už dost dlouho. Příchod bajků byl rovněž skvělá věc, vývoj poskočil kupředu, aby se to dalo používat v terénu. Pořád to ale je kolo ve své původní podstatě. Masivní nástup celoodpružovaného trendu mě však nechává chladným. Rád vysvětlím proč:

 

1.
Mám rád jednoduché věci. Nikdo mi nevymluví že jakýkoliv full, virtuální, plovoucí nebo jiný x-čepový je i přes své nesporné technické vychytávky méně zranitelný než HT. S tím souvisí servisovatelnost a údržba. Na svém současném kole zvládnu opravit naprosto všechno sám (tedy kromě event. svaření rámu) a mám takový docela dobrý pocit že to mám po téhle strance tak nějak pevně v rukou. Když občas nějaký kolega řeší starosti typu vymačkaných pouzder, vaklů, netlumícího tlumiče, jsem rád že je nemám. A to si nedělam iluze o tom, jak si ve většině případů dokáže uživatel takovýto stroj optimálně naladit.

2.
Váha: full nemůže být lehčí než HT, samozřejmě ve srovnatelné třídě. Určitě existujou užasné stroje lehké jako pírko, ale furt tam ten full má něco navíc, takže: logika je neúprosná. Lehké kolo je docela dobrá věc.

 

3.
Jízdní vlastnosti. Tady by se daly sáhodlouze vypočítavat výhody celopér, a já s tím určitě souhlasím. Jedou pohodlněji, žehlí nerovnosti, tolerují chyby, oddalujou únavu. Jako takový svůj dost chabý argument bych uvedl, že mě dosud za ty roky ježdění žádná s těchto vlastností nějak zásadně nechyběla. Že bych někdy po závodě uvažoval, že mít celopéro jsem o x-minut rychlejší, nebo že ten sjezd bych bez fullu nedal, - opravdu si nevzpomínám. Na několika pružných strojích jsem se svez, je sice pravda že nikdy ne tak dlouho, aby se mi to dostalo do krve, ale upřímně řečeno - nepřesvědčily mě. (Existuje vyjímka, o které se zmíním na konci stati) Taky mi zatím ještě nikdo nedokázal vysvětli proč se v poli profíků XC ve světovém poháru, kromě pár zoufalců co to mají za povinost od zaměstnavatele vyskytuje celkem jednoznačně pevné kolo.

4.
Náklady. Zatím stále ještě řeším otázku financovatelnosti tohoto koníčka. Sice neustále pracuju na tom abych se touto banalitou už nemusel zabývat, ale nějak se pořád nedaří. V mém případě je tu ještě fakt, že musím z rodinných důvodů náklady běžného bikera násobit třema (apropó tak mě napadá že od začátku tohoto týdne už vlastně čtyřma) Takže tento bod je snad jasný.

5.
Marketing & byznys. Mám ten pocit, že dost velkej zájem na průniku fullů mezi obecný lid mají výrobci a vlastně veškerý veloprůmysl. Je to přece fajn, mít každý rok nějaký nový, skvělý, pokud možno nekompatibilní model, bez kterého se opravdu neobejdete. S tím úzce souvisí trend který se valí z odborného tisku. Viz poznámka přečtěte si nové Velo, tam to všechno je. Tohle sice ode mě nejde brát jako nějakou absolutní pravdu, přece jen jsem cyklistický tisk přestal znaven sledovat před pár lety, a jediný můj momentální zájem je, že si zběžně prolistuju časák v krámu, jestli tam nějaké modelky neprezentují přiléhavé funkční prádlo. Přesto si myslím že je to tak.

 

6.
Samozřejmě že existuje kategorie celoodpružených bajků, která by mě uspokojila, a až dozraje doba a já, tak z klidným srdcem odmrštím hardtail v dál a přesedlám na ten dokonalý stroj, který umožňuje nerušené, pohodlné vyjížďky krajinou, lesem, cestou necestou, kopec nekopec. Který má veškeré technické vychytávky zmáknuté dlouholetým vývojem, fungující a poskytující perfektní komfort i na tom nejrozbitějším trajlu, a splňuje všechny požadavky nového trendu pohodového enduro ježdění. Jasno o tom mám, a je to například třeba něco takového nebo třeba tohle Můžete mi věřit, už jsem si to vyzkoušel a je to super.... Do té doby jsem věrný vyzkoušenému a zůstávám šlapat do tvrdejch.


 
images/palec_nahoru.gif12345images/palec_dolu.gif
images/ga_level.png 2.91   images/ga_count.png 2297

HT versus Full, názor ignoranta

TitulekAutorDatum
By mě zajímal názor po 2 letech...LaJa21.07.2008 17:01:28
Taky troška do mlýna - HT versus Full, názor ignorantaBimbo29.05.2006 08:07:35
images/line1.gifRe: Taky troška do mlýna - HT versus Full, názor ignorantaAleš Gregor29.05.2006 10:02:21
Test GTJakub Faifer27.05.2006 18:24:45
images/line3.gifRe: Test GTJaroslav Novák28.05.2006 10:38:50
images/line1.gifRe: Test GTJakub Faifer27.05.2006 18:25:55
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Test GTAleš Gregor28.05.2006 10:38:20
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Test GTAleš Gregor28.05.2006 10:42:02
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Test GTJakub Faifer28.05.2006 11:44:37
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Re: Test GTAleš Gregor29.05.2006 10:00:17
BOD 4.Daniel Janko27.05.2006 10:33:54
Bali?Jaroslav Novák26.05.2006 21:10:21
images/line1.gifRe: Bali?Pavel Kozlík26.05.2006 21:22:21
Staviteli,přijmi blahopřání!Jiří Waldhauser26.05.2006 21:03:22
images/line1.gifRe: Staviteli,přijmi blahopřání!Jaroslav Novák26.05.2006 21:06:15
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Staviteli,přijmi blahopřání!dědek26.05.2006 21:27:26
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Staviteli,přijmi blahopřání!Jaroslav Novák26.05.2006 21:34:40
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Staviteli,přijmi blahopřání!Pavel Kozlík26.05.2006 21:38:29
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Re: Staviteli,přijmi blahopřání!Jaroslav Novák26.05.2006 21:41:59
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Re: Re: Staviteli,přijmi blahopřání!full03.10.2008 11:22:09
Vše je možný a vše je správný.Radovan Vlček26.05.2006 20:19:32
images/line3.gifRe: Vše je možný a vše je správný.Aleš Gregor26.05.2006 20:35:20
images/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: Vše je možný a vše je správný.Radovan Vlček26.05.2006 20:42:22
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: Re: Vše je možný a vše je správný.Jaroslav Novák26.05.2006 21:03:37
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Vše je možný a vše je správný.Radovan Vlček26.05.2006 21:07:40
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Re: Vše je možný a vše je správný.Jaroslav Novák26.05.2006 21:45:44
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: Re: Vše je možný a vše je správný.Aleš Gregor26.05.2006 20:51:35
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Vše je možný a vše je správný.Radovan Vlček26.05.2006 20:50:08
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Vše je možný a vše je správný.Aleš Gregor26.05.2006 20:53:21
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Vše je možný a vše je správný.Jaroslav Novák26.05.2006 20:38:27
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Vše je možný a vše je správný.Aleš Gregor26.05.2006 20:41:31
images/line1.gifRe: Vše je možný a vše je správný.Radovan Vlček26.05.2006 20:25:04
další názor....Jaroslav Novák26.05.2006 19:30:58
images/line3.gifRe: další názor....Jaroslav Novák26.05.2006 20:37:09
images/line3.gifRe: další názor....Pavel Kozlík26.05.2006 20:15:22
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: další názor....Aleš Gregor26.05.2006 20:56:27
images/line1.gifsory....Jaroslav Novák26.05.2006 19:32:34
ht vs. fullIva26.05.2006 16:27:33
images/line1.gifRe: ht vs. fullAleš Gregor26.05.2006 16:50:08
SchlussAnonym26.05.2006 15:35:23
images/line3.gifRe: SchlussMiroslava Rýdlová26.05.2006 15:55:05
images/line3.gifRe: SchlussMiroslava Rýdlová26.05.2006 15:53:27
images/line1.gifRe: SchlussAleš Gregor26.05.2006 15:48:40
jojoLeoš Bogar26.05.2006 15:22:29
Není důležité jestli HT nebo FULLMiroslava Rýdlová26.05.2006 15:15:43
images/line3.gifRe: Není důležité jestli HT nebo FULLPetr26.05.2006 15:20:06
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Není důležité jestli HT nebo FULLAleš Gregor26.05.2006 15:22:00
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Není důležité jestli HT nebo FULLPetr26.05.2006 15:28:50
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Není důležité jestli HT nebo FULLAleš Gregor26.05.2006 15:30:28
images/line1.gifRe: Není důležité jestli HT nebo FULLAleš Gregor26.05.2006 15:17:48
Vážně...Petr26.05.2006 14:59:40
SouhlasPetr26.05.2006 14:54:34
images/line1.gifRe: SouhlasAleš Gregor26.05.2006 14:59:34
souhlas i nesouhlasmojža26.05.2006 14:44:42
images/line1.gifRe: souhlas i nesouhlasMichal Mach26.05.2006 14:50:31
Silnička vs MTBPetr26.05.2006 14:42:34
images/line1.gifRe: Silnička vs MTBAleš Gregor26.05.2006 14:56:44
NázorMilan Prekschl26.05.2006 14:26:51
DíkMiroslava Rýdlová26.05.2006 14:19:39
images/line1.gifRe: DíkPavel Kozlík26.05.2006 15:35:56
Souhlas 2Michal Mach26.05.2006 14:14:42
SouhlasAleš Gregor26.05.2006 14:07:24







© Bikebase.cz 2007 – Bikebase systém pro prezentaci závodníků a vyhodnocování výsledků s okamžitým zveřejněním na internetu. Právě nás tu je: 23
Autor projektu: Aleš Gregor, graphics: Michal Mach, coder: REDY TUGO images/rss.gif