technews

28.12.2006 - Martin Bali-Jenčík

Tímto článkem v podstatě reaguji na připomínky mnohých čtenářů, kteří na stránkách BikeBase postrádají více článků o technice.

K napsání textu mě inspiroval pohled, který jsem nedávno našel při třídění staré pošty. Vloni mi ho poslal můj bývalý praktikant. Jirka tehdy studoval v USA a mj. se vydal i do Washingtonu na návštěvu USPTO - Patentového a známkového úřadu Spojených států amerických. Pohledem, který mi odtamtud zaslal a který zobrazuje výše uvedený patent, mi udělal radost. Věděl, čím svého bývalého nadřízeného potěšit. Je to talentovaný a inteligentní mladý muž. Poznal jsem to už během přijímacího pohovoru. Položil jsem mu hned v úvodu zásadní a eliminační otázku: „Jaký máte vztah k cyklistice?“ Dlouho se nerozmýšlel a řekl: „Kladný, rekreačně jezdím na kole.“ Nebylo co řešit, okamžitě byl vybrán, výběrové řízení skončilo.

Láska k cyklistice je zárukou lidské vyzrálosti a dobrého charakteru. Cyklisté jsou dobrými kolegy a spolehlivými přáteli, jsou pracovití, odolní a cílevědomí. Jen nechápu, proč příliš často do svého slovníku zařazují ošklivá sprostá slovíčka, do svého pitného režimu jed v podobě alkoholu a místo odpočinku a spánku se věnují směšným pohybům, nejčastěji s osobami opačného pohlaví…



foto/_0000021037.jpg
A teď k té technice. Na pohledu byly obrázky zobrazující patent č. US 364231. Jeho původcem a majitelem byl Charles E. Duryea ze St. Luis, Missouri, U.S.A. Jaká technická vylepšení svého bicyklu si Charles patentem chránil (viz ´patent claims´ v přiloženém souboru – patentovém spisu)?

1) Především zkonstruoval nová řídítka (B, viz Fig. 1, 2, 8, 9, 10). Ta jsou připevněna k vidlici (C) v její polovině a směřují dozadu rovnoběžně s osou kola (b1), dále kolmo směrem od kola (b2) a nakonec dopředu (b3). Výhodou patentovaných řídítek je variabilita v nastavení a tím jejich přizpůsobení tělesným parametrům jezdce (viz Fig. 8 a 9). Já jen dodávám, že možnost nastavení vzdálenosti mezi sedlem a osou předního kola bohužel řešena nebyla.

2) Pedály (H, viz Fig. 3 až 5) – osa pedálu (h) je připevněna ke klice (h‘) maticí (h2). Vnitřní část osy je drážkovaná (h3). Vnější část osy (h4) je špičatá. Rámeček pedálu (h5) je otočně připevněn k ose pedálu prostřednictvím šroubů (h6, h7) a kuliček (h8, h9). Rámeček pedálu (h5) je uzavřen krytkou (h10).

3) A nakonec hlavové složení (E, viz Fig. 6 a 7) – „páteřní trubka“ (I) je připevněna k vidlici (C) maticí (K) – obě součásti vykazují zkosení (c, k) a jsou oproti sobě otočné prostřednictvím série kuliček (L) a chráněny miskou (i).


Pokud se Vám zdá tento typ rámu v dnešní době nemoderní, tak vězte, že uvedená patentová přihláška byla podána 18. září 1885 a patent na tento vynález byl udělen 7. června 1987. Už je volně využitelný, nebo patenty mohou být udržovány v platnosti max. 20 let od podání přihlášky vynálezu.


P.S.: Tento článek věnuji autorovi projektu BikeBase. Ten mě památného dne – v podvečer středy 31.5.06 - po dlouho trvajícím nátlaku donutil nainstalovat si ICQ (jehož používání mě, jak se později ukázalo, připravilo o velkou část volného času) a potom jsem si s ním musel do půlnoci „povídat“. Mimo jiné jsem se při tom dozvěděl o jeho zájmu o patentování, resp. zálibě ve vynalézání. Článek je pro něj tedy jakýsi exkurs do problematiky právní ochrany inovací a koneckonců pro Vás všechny i do historie vývoje velotechniky.


foto/thumb/0000021036.jpg
Vylepšené kolo
foto/thumb/0000021037.jpg
Pohled
 

images/sekcehlleft.gif

Soubory ke stažení

images/sekcehlright.gif
images/palec_nahoru.gif12345images/palec_dolu.gif
images/ga_level.png 2.93   images/ga_count.png 856

Tipy na vylepšení bicyklu, zejména řídítek, pedálů a hlavového složení

TitulekAutorDatum
no to von je....Báža28.12.2006 10:50:48
images/line1.gifRe: no to von je....Aleš Gregor28.12.2006 20:34:50







Š Bikebase.cz 2007 – Bikebase systém pro prezentaci závodníků a vyhodnocování výsledků s okamžitým zveřejněním na internetu. Právě nás tu je: 5
Autor projektu: Aleš Gregor, graphics: Michal Mach, coder: REDY TUGO images/rss.gif