tipy a triky

17.01.2007 - Aleš Gregor

Je zima. Kolo stojí v koutě a asi spí. Zaslouží si to. Slouží už nějakej ten pátek a slouží poctivě. Na veškerý pády, nevyšlomita a tohlemusimdáty ani neceklo a odměnou pro něj byl leckdy odhoz, zához, nebo přeskok, kterej odneslo odřenym lakem, ohnutou patkou, utrženym košíkem a kdovíčim všim ještě… Ke všemu ten poslední jump neustálo a drobátko u krku naprasklo… Je odřený, poškrábaný a unavený…

 

Přece svoje první závodní kolo nepošlu do sběru, je to můj milášek, dovezl mě vždy bezpečně do cíle. Bylo se mnou časteji než manželka, zná mě líp než většina kamarádů. A jak já ho znám!

 

S tim musim něco udělat!

 

Opravit, nalakovat, vyvonět!

 

Bohužel na to nebylo dost času a mezitim sem si pořídil rám jinej, přesto ho v tom nenechám a udělám si zněj luxusní dvojku…. :) ale hezčí než jedničku… :)

 


 

Tak jsem se do toho dal…

 

Před samotným nástřikem jsem musel ještě nechat hliníkovej rám svařit a to není žádná sranda… na to musí mít člověk výbavičku a nebo dobrý známý. Svařuje se to pod ochrannou atmosférou a je dobrý, aby to dělal někdo, kdo má se svařováním hliníku dost zkušeností, bo na tom jak to svaří závisí potom i Váš život. Fakt je, že svařenej rám nikdy nebude tak v pohodě jako neprasklej, ale na tom mym dvoukilovym děle, by se měl i druhej svár udržet.

 


 

Takže k lakování:

 

Dopředu řikám, že je lepší sehnat v okolí firmu, co dělá komaxitový stříkání a nechat si kolo nastříkat tam. Lak je ohromě pevnej a vydrží mnohem víc než jakýkoliv běžně dostupný metody a taky vás to vyjde nepoměrně levnějc. U nás to dělá firma kolem 500 Kč / rám včetně opískování laku. Jediná nevýhoda je menší výběr z palety barev.
Já sem si to chtěl udělat po večerech po svým, tak sem volil metodu mnohem pracnější, dražší a míň kvalitní, ale mojí…:)

 


 

1.Nejdřív je třeba kolo odstrojit, což u mě už bylo dávno, jelikož sem všechny díly přeházel na novej rám už před půl rokem. Při odstrojování dejte bacha předevšim na sundavání misek hlavovýho složení – pomůže vám kus dřevěnýho prkýnka - , ostatní díly jdou s potřebným základním vybavenim dolu celkem v pohodě.

 


 

foto/_0000021681.jpg
2. Odstranit stávající nátěr. Tohodle krasavce stříkám už podruhý. Poprvý na tom byl kvalitní komaxit a to je ten nejlepší lak co znám. Bohužel taky pekelně drží.
Jak teda s lakem dolu? Existuje 5 mě známejch metod jak dostat lak z kola.
  • Nejjednodušší je smirkový papír. Tomu se dá vypomoct i vrtačkou s nástavcem na smirkový papíry, nebo brousícím kotoučem a je to na domácký poměry nejlepší volba.
  • Druhou variantou je tzv. barvožrout. Je to nějaká žiravina, která naleptá lak a ten se pak špachtlí odstraní… no to sem kdysi taky zkoušel, ale akorát sem za to vyhodil prachy a nic z toho nebylo…
  • Třetí varianta, je horkovzdušná pistol, nebo lampa. Dobrá varianta, bohužel na hliníkovej rám ne moc dobrá, protože zahřátím trubek na teplotu, kdy se začne lak odlupovat hrozí, že ztratěj svoje vlastnosti a rám změkne.
  • Čtvrtou variantou, je kyselina. Kolo se ponoří do lázně s kyselinou… ovšem na to musíte mít známý, nebo prostředky, navíc opět pozor na hliníkový rámy… moc se s kyselinou neradi…
  • Poslední varianta je pískování. Celkem dobrá varianta, ale pískovačka musí bejt vybavená přímo na pískování konstrukcí. Musí ít hodně výkonej kompresor a hrubej písek, nebo kovový kuličky. Obvykle se dá najít dobrá pískovačka u komaxitovejch stříkáren.

Takže kombinací několika těchto metod se mi podařilo zbavit kolo barvy.

 


 

foto/_0000021689.jpg
foto/_0000021687.jpg
3. Pak je třeba zakrejt veškerý místa kam nesmí lak přijít. Dá se to udělat buď speciálníma udělátkama, který se daj koupit a odpovídaj rozměrově přesně všem dírám na kole, nebo si poradit po svým.

 


 

foto/_0000021657.jpg
foto/_0000021658.jpg
4. Potom nastříkat rám plničem, který částečně vykreje nerovnosti způsobený odstraňováním laku, ale to sem vynechal a stříknul kolo rovnou základovkou… Koupil sem jednu velkou pixlu ve spreji základovky MOTIP za bratru kilo dvacet. Vrstev je třeba nanýst víc a po každym zaschnutí je dobrý smirkem 120 rám přelýznout, aby byl pěkně hladkej.

 


 

foto/_0000021664.jpg
foto/_0000021661.jpg
5. Pak přichází na řadu vrchní nátěr a toho spotřebujete asi dva velký spreje. Já sem chtěl kolo bílý, takže dvě pixly Motipu po 150 kč. Opět nanesete víc vrstev a pokaždý to lehce přelíznete smirkem.

 


 

foto/_0000021665.jpg
foto/_0000021677.jpg
6. Předposlední fází jsou samolepky, který si můžete buď koupit v nějaký speciálce, nebo nechat udělat vlastní v nějaký signmakingový agentuře. Najdete je snadno, dělaj takový ty samolepy na výlohy, na auta a reklamní desky. Já sem si udělal vlastní a to uplně přímo na míru bo sem z oboru :). Předtim, než pudete do reklamky, je dobrý mít představu co kam budete chtít dát, jak přeně to má bejt veliký, v jakejch barvách to bude a pokud budete mít v návrhu loga, tak je vemte sebou alespoň na papíře. Cena výroby samolepek na míru se liší podle toho, jak dobře máte všechno připravený a kolik s tim bude práce. To co mám na kole já je jedinej kus / originál a tam bych cenu tipoval tak kolem tisícovky/kolo. Dá se to ale udělat jistě jednodušejc a levnějc, ale to se liší od každý firmy kde se na to budete ptát. Samolepky raději taky nechte nalepit v agentuře.
Nelepte žádné osobní údaje jako třeba jméno, to lípnete až nakonec na lak.

 


 

7. Poslední věcí je přestříknutí kola bezbarvym lakem. Tim kolo dostane pořádnej lesk a i vyšší odolnost proti odření a poškrábání. Na to budete potřebovat taky dvě velký pixly bezbarvýho laku MOTIP. Používám Motip, ale lze koupit jakoukoliv jinou značku. Je dobrý jak základovku, tak barvu, tak i lak použít od jedný firmy.

 

Pak už můžete začít kolo osazovat.. :) a hurá do světa…:)


foto/thumb/0000021657.jpg
Osmirkování po nástřiku základovky
foto/thumb/0000021658.jpg
Osmirkování po nástřiku základovky
foto/thumb/0000021659.jpg
Uchycení rámu při stříkání
foto/thumb/0000021660.jpg
První vrchní nástřik
foto/thumb/0000021661.jpg
První vrchní nástřik
foto/thumb/0000021662.jpg
První vrchní nástřik
foto/thumb/0000021663.jpg
První vrchní nástřik
foto/thumb/0000021664.jpg
První vrchní nástřik
foto/thumb/0000021665.jpg
Samolepy před lepením
foto/thumb/0000021666.jpg
Návrh
foto/thumb/0000021667.jpg
Nalepení krku
foto/thumb/0000021668.jpg
Samolepy před lepením
foto/thumb/0000021669.jpg
Polep krku
foto/thumb/0000021670.jpg
Komplet hotofson
foto/thumb/0000021671.jpg
foto/thumb/0000021672.jpg
foto/thumb/0000021673.jpg
Detailek
foto/thumb/0000021674.jpg
Vrchní nátěr MOTIP
foto/thumb/0000021675.jpg
Šablony pro učení tvaru a velikosti samolep v oblasti krku rámu
foto/thumb/0000021676.jpg
Hotofson komplet
foto/thumb/0000021677.jpg
foto/thumb/0000021678.jpg
Detail Loga Bikebase na krku
foto/thumb/0000021679.jpg
Broušení rámu
foto/thumb/0000021680.jpg
BOdstraňování původního nátěru
foto/thumb/0000021681.jpg
Odstraňovací kotouč - nástavec se smirkem je lepší
foto/thumb/0000021682.jpg
Odstraňování původního nátěru
foto/thumb/0000021683.jpg
Detail uchycení rámu ke stolu + svár
foto/thumb/0000021684.jpg
foto/thumb/0000021685.jpg
Před prvním nátěrem rám otřít a admastit
foto/thumb/0000021686.jpg
Zavěšení rámu před základním nástřikem
foto/thumb/0000021687.jpg
Detail zakrytí brzdových čepů
foto/thumb/0000021688.jpg
Detail zakrytí sedlové trubky
foto/thumb/0000021689.jpg
Detail zakrytí šlapacího středu
 
images/palec_nahoru.gif12345images/palec_dolu.gif
images/ga_level.png 2.38   images/ga_count.png 1800

Jak nastříkat rám kola

TitulekAutorDatum
Pokud nemáte zkušenosti nebo odvahuLibor17.08.2010 19:51:29
images/line1.gifRe: Pokud nemáte zkušenosti nebo odvahuLibor17.08.2010 19:53:16
Já taky lakoval :)Tom03.09.2009 20:30:05
Už sem to tak skusil:-) A vyšla z toho ZEBRABiohazard21.01.2007 09:48:10
images/line3.gifRe: Už sem to tak skusil:-) A vyšla z toho ZEBRAAleš Gregor21.01.2007 14:03:48
images/line3.gifRe: Už sem to tak skusil:-) A vyšla z toho ZEBRAdědek21.01.2007 11:20:41
images/line1.gifRe: Už sem to tak skusil:-) A vyšla z toho ZEBRAorca21.01.2007 11:07:22
to čumímkučis18.01.2007 11:28:05
images/line1.gifRe: to čumímAleš Gregor18.01.2007 12:02:46
red dwarfMiloš Zavřel18.01.2007 08:17:43
technickej dotazorca18.01.2007 06:27:56
images/line1.gifRe: technickej dotazAleš Gregor18.01.2007 10:07:15
images/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: technickej dotazorca19.01.2007 07:13:20
images/line4.gifimages/line2.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: technickej dotazMiloš Zavřel19.01.2007 08:19:06
images/line4.gifimages/line2.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: technickej dotazPavel Kozlík19.01.2007 08:44:08
images/line4.gifimages/line2.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Re: technickej dotazorca19.01.2007 09:11:02
images/line4.gifimages/line2.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Re: Re: technickej dotazAleš Gregor19.01.2007 14:50:12
images/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: technickej dotazorca19.01.2007 07:12:12
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: technickej dotazPavel Kozlík18.01.2007 11:36:49
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: Re: technickej dotazorca19.01.2007 13:27:37
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: Re: Re: technickej dotazAleš Gregor19.01.2007 14:35:55
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: technickej dotazPavel Kozlík19.01.2007 14:21:32
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: technickej dotazAleš Gregor18.01.2007 12:00:07
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: technickej dotazMartin Bali-Jenčík18.01.2007 23:36:01
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Re: technickej dotazAleš Gregor19.01.2007 11:44:10
Peeekna prace !Iva Mihova18.01.2007 06:08:41
super!Meesha17.01.2007 22:50:37
images/line1.gifRe: super!Aleš Gregor17.01.2007 23:00:08
images/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: super!Pavel Kozlík18.01.2007 09:03:58
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: Re: super!Iva Mihova18.01.2007 14:24:36
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: super!Aleš Gregor18.01.2007 10:05:12
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: super!Pavel Kozlík18.01.2007 10:11:58
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Re: super!Aleš Gregor18.01.2007 11:01:30
images/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: super!Cryzyy18.01.2007 08:50:53
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: super!Báža18.01.2007 07:17:45







© Bikebase.cz 2007 – Bikebase systém pro prezentaci závodníků a vyhodnocování výsledků s okamžitým zveřejněním na internetu. Právě nás tu je: 2
Autor projektu: Aleš Gregor, graphics: Michal Mach, coder: REDY TUGO images/rss.gif