tipy a triky, dovolená

26.02.2008 - Michal Adamec

Kufr nebo krabice?

 

Začátkem března ignoranti globálního oteplení houfně vyrážejí do teplých krajů najíždět první kilometry. Kamenem úrazu mnohdy bývá doprava kola, tak aby dalekou cestu přežilo ve zdraví.

 

foto/_0000048758.jpg
Do destinací typu Chorvatsko, Itálie se lze bez větších problémů dopravit po vlastní ose – autem, společně autobusem, mikrobusem, dodávkou. Zde zabalení kola řešíme podle dispozic dopravního prostředku, a kartónová krabice je mnohdy naprosto dostačující a zacházení s tímto zavazadlem máme většinu cesty pod kontrolou. Jiná je situace v případě cesty letadlem.

Díky nízkonákladovým leteckým společnostem není cesta letadlem s kolem do jižních krajin cyklistice zaslíbených – Itálie, Španělsko již výsadou výstředních milionářů. Ceny letenek jsou v případě jejich včasného zakoupení někdy takřka směšné a destinací, které nabízejí poklidné najíždění kilometrů celá řada. Smích Vás může přejít v okamžiku, kdy na odbavovací pás položíte svůj pečlivě zabalený bicykl, mnohé společnosti totiž mají pevně stanovený váhový limit a doplatky za nadváhu jsou leckdy nekřesťansky drahé. Proto se vyplatí ujistit se včas o ceně, kterou účtují jednotlivé společnosti za dopravu kola, případně za nadváhu.

 

Jak takové kolo na cestu letadlem zabalit?
Nabízejí se dvě varianty – kartónová krabice, kterou vám rádi poskytnou v kterékoliv prodejně kol nebo speciální kufr.

 

foto/_0000048755.jpg
foto/_0000048754.jpg
Kartónová krabice – je lehká, pořizovací cena nulová, možnost poškozené velká. Personál letišť v rukavičkách se zavazadly rozhodně nejedná, nakládka a vykládka probíhá stylem – vezmu – hodím, což kartónová krabice i její obsah často nepřežijí bez újmy. Pokud nejste limitováni vahou, vyplatí se mít zavazadlo co nejtěžší, s tím se blbě háže a musí se pouze sunout. Velkou pozornost je třeba věnovat zabalení kola a zajistění krabice, v opačném případě se může stát, že vaše svršky a spodní prádlo k pobavení spolucestujících budou popojíždět po zavazadlovém pásu spolu s protrženou krabicí. Většinou musíme vyjmout obě kola, sedlovku, pedály a povolit a natočit řidítka. Samotná kola zbavíme rychloupínáků, jejich konce opatříme plastovými kotoučky (viz. obr. v galerii), které jsou většinou také k dispozici v prodejnách kol. Boky krabice jsou nejvíce zranitelné a často dochází k jejich proražení právě nechráněnou osou kola nebo rychloupínákem. Plastovou vzpěrou zajistíme i vidlice, přehazovačku se vyplatí našroubovat zevnitř. Převodníky důkladně omotáme např.starou duší aby jejich zuby nedoznaly újmy. Kola je nejlepší dát do samostatných vaků, pokud je nemáme, mezi rám a kola je nutno vložit odpovídající vrstvu , která zabrání poškození ránu. Mezery mezi rámem a koly pak plníme oblečením a dalšími proprietami, tak abychom co nejlépe utěsnili prostor krabice a zabránili pohybu jejího obsahu. Mazáci pak dno krabice opatří kolečky ze starého skateboardu a nezaskočí je tak případný delší pěší přesun v místě destinace. Zajištění krabice obstarává pověstná široká hnědá izolepa, kterou doporučuji mít sebou i na odbavení, pokud vám letištní kontrola dá pokyn k otevření zavazadla, můžete být bez ní ve velmi choulostivé situaci.

 

foto/_0000048753.jpg
foto/_0000048757.jpg
Kufr – pořizovací hodnota vyšší, váží víc než krabice, je ale opatřen kolečky, jeho doprava je snažší, uložení kola bezpečnější, možnost poškození nižší, a usnadněný je postup i v případě reklamace, rozbitou lepenkovou krabici s poškozeným kolem vám uspokojivě vyreklamuje málokterá letecká společnost.
Na trhu je celá řada výrobků a i jejich pořizovací cena je různá, nejlevnější variantou je zřejmě kufr od německé firmy BW International 96910 za 6990,-Kč, jeho dražší bratříček kufr BW International 96002 nabízí navíc i pevnou vnitřní konstrukci, která zajistí dokonalé upevnění kola v krabici. I v případě kufru je ale třeba postupovat obezřetně při uložení kola a zajistit ho tak, aby jeho části o sebe nedřely a navzájem se nepoškodily.

 

Samotnou kapitolou je vak na kolo – nízké pořizovací náklady, nízká váha, nechá se složit, vhodný do auta, vlaku.
Především pokud cestujete vlakem velmi tohoto pomocníka oceníte - když do něj svého miláčka uložíte odpadnou nechutné tahanice s personálem, který často bicykl ve vlaku nechce akceptovat a v lepším případě Vás vykazuje s kolem do dopravního vagónu, kde jeho uložení vůbec nemáte pod kontrolou.

 

Podrobné informace a technickou specifikaci kufrů na kola najdete na:
http://www.koloasport.cz
info@koloasport.cz


foto/thumb/0000048753.jpg
foto/thumb/0000048754.jpg
foto/thumb/0000048755.jpg
foto/thumb/0000048756.jpg
foto/thumb/0000048757.jpg
foto/thumb/0000048758.jpg
 
images/palec_nahoru.gif12345images/palec_dolu.gif
images/ga_level.png 3.62   images/ga_count.png 1529

Kufr nebo krabice?

TitulekAutorDatum







© Bikebase.cz 2007 – Bikebase systém pro prezentaci závodníků a vyhodnocování výsledků s okamžitým zveřejněním na internetu. Právě nás tu je: 4
Autor projektu: Aleš Gregor, graphics: Michal Mach, coder: REDY TUGO images/rss.gif