reportáže

28.05.2006 - Martin Bali-Jenčík

Na tuto otázku lze odpovědět velice snadno a stručně takto: Team CSC, šéf Bjarne Riis a kola Cervelo. Každý z těchto pojmů si ovšem zaslouží mnohem širší komentář. Než se do toho pustím, pojďme si ještě zopakovat události včerejší 20. etapy.

 

Ivan Basso v elitním klubu jezdců neustále hladových po vítězství a vyhrávajících všude a všechno zatím není, ale v průběhu letošního Gira si rázně řekl o vstupenku. A bude si muset pomalu zvykat, že už nebude tím hodným a sympatickým chlapcem, nýbrž soupeři a médii stíhanou a často nenáviděnou kořistí.

 

S fotografií svého v pátek narozeného syna (má ještě 2,5letou dceru) nad hlavou pomyslně proťal cílovou pásku etapy dlouhé 211km vedoucí z Trenta do Apricy. Po dlouhém a přetěžkém dni s legendárními kopci Gavia a Mortirolo byl Ivan Basso oslavován jako vítěz, když v závěrečném stoupání utrhl asi 3km před cílem Gilberta Simoniho (Saunier Duval).

 

„Dnes jsem chtěl vyhrát a proto jsem ze sebe vydal vše. Byla to skvělá etapa a vůbec mě nenapadlo, abych na Simoniho čekal a nechal ho vyhrát. Chovali jsme se korektně během celého Gira, avšak dneska celý tým pracoval velice tvrdě a vydláždil mi tím cestu k vítězství, takže jsem chtěl dokončit svou práci odpovídajícím způsobem,“ bránila se 28letá italská hvězda nařčení Simoniho. Ten tvrdil, že ho Basso přemluvil, aby na něj ve sjezdu počkal. "Basso mi řekl, 'Neujížděj mi ve sjezdu', a tak jsem myslel, že budu mít šanci vyhrát. Kdybych věděl, co Ivan ve finále udělá, hrál bych jinou hru," vysvětlil Simoni. "Jsem rád, že je ten závod skoro u konce," dodal znechuceně. Šéf CSC Bjarne Riis to uzavřel slovy: "Žádné dárky nikomu rozdávat nebudeme a basta."

 

Ale než bude vše odpuštěno a zapomenuto, vzpomeňme na to, co prohlásil Lance Armstrong poté, co vyhrál 17. etapu Tour de France 2004: "Žádné dárky, letos žádné dárky. Rozdal jsem mnoho dárků na Tour de France a velice zřídka se mi to vrátilo a pomohlo. A tohle je největší závod na světě a znamená víc než jakýkoli jiný a já chci vyhrávat. Žádné dárky."
Přesně tak to cítil včera i Ivan Basso.

 

Oficiální výsledky včerejší 20. etapy
Oficiální výsledky poslední 21. etapy

 

Konečné pořadí Giro d’Italia 2006

 


Bjarne Riis
Jediný Dán, který vyhrál Tour de France. V posledních letech se stal známý především tím, jak řídí svoji stáj - Team CSC, a společnost, která za ní stojí - Riis Cycling A/S. Riis převzal tým i společnost v roce 2000 a kromě výsledků v cyklistice získal uznání i v obchodních kruzích díky svým manažerským schopnostem.
Mimo triumfu na Tour v roce 1996 si připsal vítězství i na Amstel Gold Race, pětkrát na dánském šampionátu a také řadu vítězných etap na TdF a Giru.

 


Team CSC
Profesionální cyklistický tým se začal rodit v roce 1996 a Riis a jeho Riis Cycling A/S. ho převzali v roce 2000 a nastartovali tím úspěšný projekt, jehož posledním výsledkem je titul na právě skončeném Giru.
Adresa týmu je v Lyngby, severně od Kodaně. Společnost zaměstnává cca 60 lidí a její nové sídlo bude centrem řady obchodních aktivit řízených Riis Cycling A/S.

 

Co se týče sportu, první pronikavý úspěch zaznamenal v roce 2001 Laurent Jalabert – 2 etapy na TdF a zelený trikot nejlepšího vrchaře (Team CSC Tiscali).
Výčet všech úspěchů by byl dlouhý. Vzpomněl bych ještě např. na 3. a 2. místo na TdF 2004 resp. 2005 (Ivan Basso), loňské žně Bobbyho Julicha (např. Pro Tour etapáky Paris-Nice a Benelux Tour), letos pak máme ještě v živé paměti výkony Fabiana Cancellary (Peklo Severu) a Franka Schlecka (Amstel Gold Race).
Rok 2005 zakončil Team CSC na první příčce v celkové klasifikaci Pro Tour.

 

Na jakých hodnotách Bjarne Riis staví? Nejlépe to vystihl sám Basso: „Vyhrát Tour de France se nevydám se svými domestiky, nýbrž s partou nejlepších přátel.“
Nejdůležitějšími atributy úspěchu týmu jsou: týmová práce, zaujetí pro věc, respekt, dobrá komunikace a loajalita.

 

Na závěr dodám, že tým nese název svého titulárního sponzora - CSC (Computer Sciences Corporation). Jedná se o jednoho z vedoucích dodavatelů služeb IT, který pomáhá svým zákazníkům dosáhnout prostřednictvím informačních technologií jejich obchodních cílů. CSC poskytuje profesionální služby i globální působnost v oblastech manažerského poradenství,e-business, informační strategie, systémové integrace, aplikačního softwaru, outsourcingu IT a business procesů.

 


Cervelo
Společnost Cervélo Cycles vznikla v roce 1995 - 2 inženýři, Phil White a Gérard Vroomen, se rozhodli vyvinout nejrychlejší časovkářské kolo. To se za nimi tehdy zastavil jeden špičkový italský profík s prosbou, aby mu takové kolo vyrobili. Jeho sponzor mu byl schopen dodat kvalitní kolo z klasických trubek Columbus nebo Easton, ale neměl zájem na experimentech v oblasti aerodynamiky a nových designů.
Cervelo Cycles dnes tvoří cca 30 lidí posedlých cyklistikou, z toho 8 jich pracuje ve vývoji. Převaha manuální práce umožňuje rychlé inovace. Úspěch Teamu CSC je toho důkazem. Mimoto patří jejich model P3 mezi nejvíce vyhrávající triatlonová kola v historii Ironmana (přes 20 vítězství).

 

Neobvyklý je fakt, že společnost doposud vlastní její oba zakladatelé – Phil a Gerard. „Nemusíme odpovídat investorům nebo akcionářům na otázky týkající se krátkodobých cílů a podobně, prostě se koncentrujeme především na vývoj a výrobu stále lepších kol,“ vysvětlují svou filozofii.

 


Ivan Basso a Cervelo na Giru
Někteří lidé byli možná zmateni, na čem všem Ivan jezdil.
Ivan vyhrál první horskou etapu na kole Soloist Carbon, na další etapu potom přesedlal na R3, Soloist Carbon zvolil znovu ve 3. a R3 pro změnu ve 4. horském dějství.

 

Ivan pojal jízdu na R3 v pár etapách jako experiment. Nikdy předtím R3 nezkoušel, ale slyšel o něm od Cancellary (vyhrál na něm letošní Peklo Severu – Paris-Roubaix) a Kroona a tak to chtěl zkusit. Pro něj to není moc užitečné kolo, protože nesplňuje limit UCI (6,8kg) a musel ho proto dovažovat. R3 je speciál s optimalizovaným poměrem STW: stiffness-to-weight neboli pevnost-váha.

 

Protože jeho Soloist Carbon bezpečně limit UCI splňuje, není důvodu zkoušet cokoli jiného, pokud se člověk nerozhodne nastoupit právě na start Paris-Roubaix.... nebo 17. etapy Gira. Etapa měla končit pětikilometrovým prudkým stoupáním po šotolině a R3 s větší průchodností kol vylepšené o širší pláště se zdálo tou nejlepší volbou. Nakonec byla tato část stejně zrušena a experimenty tím pádem zbytečné.

 

O výběru speciálu na časovku není pochyb - P3 Carbon je nejčastěji vyhrávajícím časovkářským kolem v Pro Tour.

 


Kola Cervelo Ivana Bassa si vzal pod mikroskop i server Cyclingnews.com, více informací a obrázků zde:
Cervelo P3 Carbon TT
Cervelo Soloist Carbon

 




ODKAZY:

 

Giro d’Italia 2006 – Závěrečné peklo začíná a největší ďábel je Ivan Basso, BikeBase – 23.5.2006
Giro d’Italia 2006 – Franta Raboň jde na start!, BikeBase – 3.5.2006

 

Oficiální stránky Giro d‘Italia


 

Fotky - © Team CSC a Cervelo


 
images/palec_nahoru.gif12345images/palec_dolu.gif
images/ga_level.png 2.91   images/ga_count.png 929

Ivan Basso – s kým a na čem míří do klubu kanibalů

TitulekAutorDatum
klenotyorca29.05.2006 10:05:08
images/line1.gifRe: klenotyAleš Gregor29.05.2006 10:27:50
images/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: klenotyMartin Bali-Jenčík29.05.2006 20:14:49
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line3.gifRe: Re: Re: klenotyorca01.06.2006 06:41:36
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line2.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: klenotyAleš Gregor01.06.2006 10:15:24
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line2.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: Re: Re: klenotyorca02.06.2006 07:56:42
images/line4.gifimages/line4.gifimages/line1.gifRe: Re: Re: klenotyAleš Gregor30.05.2006 09:18:43







© Bikebase.cz 2007 – Bikebase systém pro prezentaci závodníků a vyhodnocování výsledků s okamžitým zveřejněním na internetu. Právě nás tu je: 23
Autor projektu: Aleš Gregor, graphics: Michal Mach, coder: REDY TUGO images/rss.gif